Democratia in America, o recenzie succinta a operei lui Alexis de Tocqueville

Alexis de Tocqueville s-a nascut in anul 1805 si a devenit unul dintre cei mai mari ganditori politici si sociologi ai vremurilor sale si nu numai. Cand avea varsta de aproximativ 30 ani, Alexis merge face o calatorie in America, despre care va scrie mai apoi cartea despre care vom vorbi astazi. El credea ca America de la acea vreme este un loc perfect in care democratia parea sa isi fi atins din plin “limitele naturale”. In momentul in care Alexis publica primul volum al cartii “Despre democratie in America” intreaga semnificatie a intregii sale experiente pe taramul american prinde contur.

“Democracy in America” a fost tradusa in limba romana sub titlul “Despre Democratie in America” Vol. 2 la Editura Humanitas. In formatul original a fost publicata prima oara in anul 1835  in limba franceza in  doua volume si a produs un mare ecou in Europa si America.

Este formata din 10 Capitole: Cum se poate spune ca inj Statele unite poporul guverneaza, Despre multiculturalism in Statele Unite,  Despre libertatea presei in Statele Unite, Despre asocierile politice in Statele Unite, Despre un guvern democratic in Statele Unite, Care sunt avantajele reale pe care poporul american le primeste de la Guvernul Democratic?, Despre Omnipotenta majoritatii in Statele Unite si efectele sale, Despre ceea ce tempereaza tirania majoritatii in Statele Unite, Despre cauzele principale care tind sa mentina Republica Democratica in Statele Unite, Unele considerații privind statul actual și probabilul viitor al celor trei rase care impart Teritoriul Statelor Unite.

Ideea fundamentala a cartii este una in care cu greu poti crede, fiind imposibil de conceput cum niste oameni care au renuntat cu usurinta la ideea de a se conduce singuri ar putea proceda corect atunci cand sunt pusi in fata faptului implinit de a-si alege conducatorii. Pe tot parcursul lucrarii, el incearca sa sublinieze succesul pe care l-a avut democratia in America in comparatie cu incercarile europene, in special cele din Franta.  Desi pe de o parte el se procupa sa sublinieze oportunitatile pe care americanii le-au fructuficat in ceea ce priveste constructia unei democratii puternice, pe de alt parte el aduce in discutie si posibilele pericole ce pandesc democratia americana in secolul ce urma sa vina. Unul dintre cele mai importante dintre acestea este ceea ce el numeste “despotismul majoritatii”.

Desi cartea lui Tocqueville trebuie insusita de orice intelectual serios, particularitatile ei ce tin de institutii democratice, de partide politice sau alte mecanisme democratice ar trebui sa atraga in primul rand pe cei care se considera politicieni de cariera. Pe tot pa

Be the first to comment