Torino: Despre atractiile din capitala Piemontului

Desi la prima vedere Torino nu este un oras atragator, pana la urma vei reusi sa-l indragesti.  La o cercetare mai atentă, Torino apare ca un oraş elegant, plin de parcuri, palate, arcade, cafenele vechi şi o frumoasă arhitectură barocă. Este şi „căminul” mult dis­putatului Giulgiu şi al giganticei cor­poraţii Fiat, fostul bastion al centru­lui industrial al oraşului. în 2006,Torino a găzduit Jocurile Olimpice de iarnă, un eveniment care nu numai că a atras atenţia întregii lumi asupra unui oraş într-o dinamică schimbare, dar a adus şi la dezvoltarea unor noi facilităţi în domeniul sporturilor de iarnă şi la restaurarea multor clădiri şi pieţe.

Gustă produsele de patiserie de la Caffe Plaţi, de pe Corso Vittorio Emanuele II

Gustă produsele de patiserie de la Caffe Plaţi, de pe Corso Vittorio Emanuele II

Impresii din Torino

Sever şi neitalian, cel puţin după reputaţie, centrul lui este, la prima vedere, o reţea de străzi, majoritatea din seco­lul al XlX-lea, iar periferia, o aglomerare de zone industriale.  Orasul are o istorie mai putin cunoscuta dar interesanta. Torino a prins viaţă drept capitală a tribului Taurini, de origine celtică. Mai târziu a devenit un modest avanpost militar roman. Inflorirea lui a început odată cu venirea prin­cipilor de Savoya, o veche dinastie italo-franceză, care au făcut din Torino reşedinţa de scaun în anul 1574. Patronajul casei de Savoya şi doi arhitecţi de excepţie, Guarino Guarini (1624-1683) şi Filippo Juvarra (1676-1736) au transfor­mat oraşul, acesta devenind o pre­zenţă proeminentă din punct de vedere social şi arhitectonic. în secolul al XlX-lea, familia de Savoya a fost un actor principal în procesul de unificare şi a dat primii regi ai Italiei unite, în secolul al XX-lea, companii mari precum Fiat, fondată în 1899, au atras valuri de emigranţi ca forţă de muncă, mai ales din sudul Italiei, fapt ce a dus la dez­voltarea unor suburbii importante în anii ’50 şi ’60

Atractiile orasul Torino

Centrul oraşului este destul de com­pact, uşor de explorat la pas. în par­tea de vest se întinde eleganta Piazza San Carlo, cea mai frumoasă piaţă din oraş. Pe una dintre laterale­le pieţei se află Palazzo dell’Acaademia delle Scienze, un palat din secolul al XVII-lea proiectat de Guarini, care în zilele noastre găz­duieşte principalele muzee ale ora­şului: Muzeul Egizio şi Galleria Sabauda. Vizavi sunt bisericile San Carlo şi Santa Cristina, cea din urmă cu o faţadă uimitoare, proiectată de Juvarra. Atrăgătoarea stradă princi­pală, Via Roma, cu scuaruri pietruite şi magazine tentante, duce, la est, spre Piazza Castello, o altă piaţă principală. în jurul pieţei se găsesc Palazzo Madama şi Palazzo Carignano, catedrala (unde se află faimosul Giulgiu) şi Palazzo Reale, fosta reşedinţă a familiei Savoya.

Torino nu este locul unde te-ai aştepta să găseşti muzeele cu artefac- te egiptene. Şi totuşi… Doar Londra şi Cairo mai au colecţii comparabile cu cele ale Museo Egizio. Oraşul dato­rează această moştenire neaşteptată familiei Savoya, care, în 1824, a adus artefactele adunate de Bernardo Drovetti, un francez de origine pie- monteză, consul general în Egipt în timpul războaielor napoleoniene. La acestea s-au adăugat piesele desco­perite de arheologii italieni în timpul excavaţiilor din 1911 şi, de asemenea, preţioasa piatră din templul lui Tutmos al lll-lea (1450 Î.Hr.) din Ellessya, dăruită muzeului de Republica Arabă Unită (Egipt), în 1967, drept mulţumire pentru ajuto­rul dat la lucrările de excavare care au precedat construirea barajului de la Aswan.

Museo Egizio din Torino

Museo Egizio din Torino

Parterul muzeului este dedicat sculpturilor monumentale, piesele de rezistenţă fiind o statuie de diorit negru a lui Ramses al ll-lea (1299- 1233 î.Hr.) şi Colossusul lui Sethi al ll-lea. La etaj, expoziţia te plimbă prin civilizaţia egipteană, de la obiecte legate de meşteşugul ţesu­tului, agricultură şi pescuit până la morminte reconstituite integral, cum sunt cele ale lui Khaie şi Merie (secolul al XlV-lea Î.Hr.) şi o colecţie de papirusuri care include şi cea mai veche şi cea mai cunoscută hartă topografică din lume.

Galleria Sabauda deţine picturi adunate de familia Savoya începând cu secolul al XV-lea, o colecţie donată statului în urma unificării din 1860. Printre lucrările olandeze şi flamande, admiră lucrarea lui Rembrand „Bătrân adormit”, care se pare că este un portret al tatălui artistului; „Patimile lui Hristos” de Hans Memling; o „Madonă cu prun­cul” de Anton van Dyck şi Holbeyn cel Tânăr şi lucrarea „Copiii lui Carol I al Angliei” de Anton van Dyck. Pictura italiană este reprezentată de Mantegna, a cărui minunată lucrare „Madonna” este una dintre cele mai frumoase din muzeu, membrii Şcolii veneţiene, precum Giovanni Bellini, Tiepolo („Triumful lui Aurelius”), Veronese („Ospăţul din casa levitu- lui”) şi Tintoretto şi o listă impresio­nantă a artiştilor toscani – Fra Angelico („Madonna”), Filippino Lippi („Trei arhangheli”) şi Sodoma („Madona şi sfinţii”). De asemenea, admiră şi „Bunavestire” a lui Oratio Gentileschi şi lucrările lui Bernardo Bellotto care includ imagini ale ora­şului Torino din secolul al XVII-lea.

Galeria Sabauda din Torino

Galeria Sabauda din Torino

In apropierea Galleriei Sabauda se află Palazzo Carignano (Via Academia delte Scienze 5), construit între anii 1679 şi 1684 pentru familia Carignano, o ramură a Casei de Savoya, şi care se distinge prin neobişnuitele cărămizi curbate de pe faţadă, opera lui Guarini. Primul rege al Italiei, Victor Emanuel al ll-lea, s-a născut aici în 1820 şi, în perioada 1861-1864, palatul a fost sediul primului parla­ment italian. Astăzi, el adăposteşte cele 27 de camere ale Museo Nazionale del Risorgimento (Muzeul Naţional al Resurgenţei), dedicat unificării Italiei, din secolul al XlX-lea.

Palazzo Carignano din Torino

Palazzo Carignano din Torino

 

In mijlocul unui scuar imens, la nord de palat, stă Palazzo Madama. Felul în care arată acum i se datorează lui Filippo Juvarra (vezi pag. 86), dar originile palatului sunt fortificaţiile romane şi medievale care se aflau în acest loc. Palatul se numeşte aşa după cel care a locuit aici în secolul al XVII-lea, „Madama” Marie-Christine de Franţa, mama lui Carlo Emanuel de Savoya. Astăzi, el găzduieşte Museo Civico d’Arte Antica, un muzeu ale cărui colecţii complexe includ picturi şi obiecte de artă care acope­ră trei milenii. Piesele de rezistenţă sunt faimosul „Portret de bărbat” (1476) al pictorului sicilian Antonello da Messina şi volum somptuos ilustrat al lui Duc de Berry, „Cartea orelor”.

Palazzo Madama

Palazzo Madama din Torino- Italia

Catedrala din Torino, Duomo di San Giovanni (Piazza San Giovanni) a fost începută de arhitecţii toscani în 1491. Astăzi, este singurul monu­ment important în stil renascentist din oraş, deşi chiar şi aici geniile baroce care conduceau lucrările nu s-au putut abţine – Juvarra a proiec­tat cupola (1720) clopotniţei (1468- 1470), în timp ce, în interior, Guarini este responsabil pentru Capella delta Santa Sindone (1668-1694). Această minunată capelă a fost grav afectată de incendiul din 1997, dar cea mai preţioasă relicvă, Sindone, sau Giulgiul Sfânt, a scăpat nevătămată.

Duomo di San Giovanni

Duomo di San Giovanni- Torino

Pentru credincioşi, această relicvă controversată, cunascută mai bine sub numele de Giulgiul din Torino, este pânza folosită la acoperirea lui Hristos după ce a fost răstignit.

Pentru cei care se îndoiesc, este un fals din secolul al Xlll-lea. Datarea cu carbon făcută în 1988 pare să fie de partea scepticilor, dar, de-atunci, mulţi au pus la îndoială rezultatele analize­lor şi tehnica folosită. Se presupune că giulgiul a fost luat de la Ierusalim şi adus în Cipru, iar de aici, în Franţa, unde a intrat în posesia familiei Savoya, în 1453. A fost expus pentru prima oară în catedrală în anul 1694, dar acum este arătat vizitatorilor doar din când în când. Fals sau nu, nimeni nu a putut da o explicaţie plauzibilă pentru imaginea care apare, conturul şters al unui om răstignit, completat de rănile şi semnele lăsate de o coroană de spini.

Palazzo Reale, sau Palatul Regal, situat imediat lângă Dom, la est, a fost reşedinţa principală a Casei de Savoya din 1646 până în 1865.

Palazzo Reale

Palazzo Reale- Torino- Italia

Astăzi, el este vizitat pentru grădinile şi apartamentele sale (Piazzeta Reale, tururi cu ghid zilnic) şi pentru Armeria Reale, sau Armureria Regală (Piazza Castellor) palatului, armureria este una dintre cele mai mari şi mai importante colecţii de arme şi efecte militare din lume. Colecţia a fost adunată de familia Savoya şi cuprinde arme din perioada greacă şi romană, din cea medievală şi a Renaşterii şi obiecte militare metalice din îndepărtata Chină şi din Japonia.

Armeria Reale

Armeria Reale din Torino

 

Mergi spre est de la Armeria Reale şi Piazza Castello, pe Via Giuseppe Verdi, şi ajungi la Mole Antonelliana, cel mai important monument al oraşului Torino. Pentru o perioadă, în secolul al XlX-lea, a fost cea mai înaltă construcţie din lume, măsurând 167 m. începută în 1862 ca o sinagogă, de către arhitectul Alessandro Antonelli, a fost, în cele din urmă, finalizată de primăria oraşu­lui Torino în 1897. în zilele noastre, Mole – care înseamnă pur şi simplu clădire imensă – serveşte ca centru de expoziţii şi gazdă a Museo Nazionale del Cinema, care urmăreşte istoria industriei cinemato­grafice italiene de la începuturi. Urcă neapărat cu liftul până la estrada de pe terasă, unde vei avea o privelişte extraordinară asupra oraşului, spre Alpi şi Valea Po.

Basilica Superga – este o mare biserica baroca , fiind capodopera arhitectului italian Juvarra. Construită între anii 1717 şi 1731, pe vâr­ful unui deal de 670 m, aflat la 9,6 km de estul oraşului, bazilica a fost ridicată în semn de mulţumire pentru eliberarea oraşului de armata franceză, în anul 1706. Terasele exte­rioare oferă privelişti superbe ale oraşului şi împrejurimilor sale, iar în interior vei vedea mormintele regale ale familiei Savoya.

Basilica di Superga, din afara orasului a fost construita in urma unui juramant facut Fecioarei Maria cand trupele franceze asediau orasul Torino.

Basilica Superga din Torino

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*