Managementul companiei- Importanta emotionala a muncii. Totul despre Inteligenta Emotionala

Ai deveni un manager mai bun sau angajat prin invatarea continua, înțelegerea și gestionarea emoțiilor la locul de muncă?

În 1990, cu mai bine de 25 de ani în urmă, cercetătorii John Mayer și Peter Saaley au lansat noua și revoluționara inteligența emoțională  în disciplina psihologică.

Câțiva ani mai târziu, Daniel Goleman a publicat cartea Inteligență emoțională, care a devenit rapid un bestseller internațional. Potrivit revistei Time, cartea lui Goleman despre inteligenta emotionala este una din cele mai influente 25 de carti in domeniul managementului.

Goleman susține că inteligența emoțională este de patru ori mai importantă decât inteligența generală (IQ) pentru a reuși în slujba ta. El susține de asemenea că inteligența emoțională este o calitate vitală in management.

Ce este inteligenta emotionala?

Profesorul Hallvard Follesdal, a analizat in peste 25 de ani de cercetare fenomenul inteligenței emoționale pentru a răspunde la întrebarea “Este inteligența emoțională importantă la locul de muncă?
Rezultatele analizei au fost publicate în Tidsskrift pentru Norsk Psykologforening (Jurnalul Asociației Psihologilor din Norvegia).

Inteligența emoțională este un termen care, potrivit lui Follesdal, acoperă patru competențe conexe:

1. Abilitatea de a percepe propriile emoții dar si pe ale celorlalti.  Este vorba despre cât de priceput sunteți in perceperea emoțiilor pe care le experimentați și a simțurilor pe care le trăiesc ceilalți oameni, emotii exprimate în artă, limbă sau comportament. Această abilitate “include și cât de bine puteți exprima emoțiile”

2. Abilitatea de a folosi emoțiile pentru a îmbunătăți gândirea. Aceasta include atât cunoștințe despre modul în care emoțiile pot promova gândirea și cât si abilitatea necesara dezvoltarii și folosirii emoțiilor în rezolvarea problemelor.

3. Abilitatea de a înțelege emoțiile. Este vorba despre gradul în care aveți o perspectivă asupra emoțiilor, de exemplu faptul că știți care sunt emoțiile naturale în diferite situații și cum se schimbă emoțiile în timp.

4. Abilitatea de a gestiona emoțiile. Este vorba despre a fi deschis (nicidecum închis) in experimentarea emoțiilor atât pozitive, cât și negative, precum și a fi capabil să afectezi emoțiile pe care tu si ceilalti le experimentati. Atunci când cercetătorii descoperă o nouă trăsătură psihologică, cum ar fi inteligența emoțională, trebuie să demonstreze că poate fi măsurată. De asemenea, acestia trebuie să poată demonstra că acestea diferă de calitățile psihologice cunoscute, cum ar fi inteligența generală și trăsăturile de personalitate.

De-a lungul timpului au fost dezvoltate teste pentru a măsura inteligența generală (IQ), care este capacitatea noastră de a raționa, înțelege rapid lucrurile, rezolva problemele și învățarea din experiență. IQ vă poate ajuta să determinați cât de bine va funcționa o persoană într-un rol complex.

De asemenea, s-au dezvoltat teste care măsoară trăsăturile de personalitate, și anume modul în care o persoană crede, simte sau se comportă în diferite situații.

Multe trăsături de personalitate pot fi sortate într-una sau mai multe dintre cele cinci categorii care sunt detectate de Modelul celor 5 Factori: 1. Extraversia (trăsături cum ar fi ieșirile, increderea, energia); 2. Consimtamantul (de exemplu, bunatatea, increderea si cooperarea) , 3. Conștiinciozitate (ordonată, responsabilă, fiabilă), 4. Nevroza (abilitatea de a trata stresul și incertitudinea fără a experimenta griji puternice sau anxietate) și 5. Deschiderea catre experienta (independent, intelectual, curious).

Testele care măsoară aceste cinci categorii de trăsături de personalitate sau care măsoară trăsături de personalitate mai specifice în fiecare categorie, pot arăta multe despre modul în care o persoană se va bucura și va juca într-un rol.

Atât inteligența, cât și trăsăturile de personalitate sunt importante pentru manageri și locul de muncă. Semnificația este bine documentată prin cercetare. Importanța inteligenței emoționale depășește aceste aspecte?
Inteligența emoțională a fost supusă reexaminării pentru mai bine de 25 de ani. Între 200 și 300 de lucrări științifice legate de inteligența emoțională sunt publicate în fiecare an. Au fost elaborate mai mult de 20 de teste pentru a măsura inteligența emoțională.

Fiallvard Follesdal a realizat o revizuire sistematică a acestui material cuprinzător de cercetare în cadrul psihologiei ocupaționale și organizaționale. Până în prezent, identificarea precisa a  inteligenței emoționale nu a reușit.

“Până acum, există putine argumente care să demonstreze că am reușit să măsuram inteligența emoțională ca fiind o inteligență separată, importantă pentru locul de muncă”, spune Follesdal.

Potrivit cercetătorului, atât inteligența personală cât și cea generală au un impact mai mare asupra locului de muncă decât abilitățile măsurate prin teste de inteligență emoțională.

Cu toate acestea, Follesdal nu exclude faptul că ar putea exista o inteligență legată de emoții, de exemplu, cât de pricepută este o persoană pentru a determina ce vor simți diferite persoane în situații diferite.

Există de asemenea cercetări care indică faptul că experiența diferitelor emoții  poate afecta performanța și satisfacția la locul de muncă.

Cu toate acestea, nu exista nici o baza in cercetare pentru a spune ca inteligenta emotionala este o calitate importanta pentru manageri si angajati, spune Follesdal.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.